תקנון

תקנון ביטול

 

6 5 4 3 2 1
הודעה  שתתקבל מסיום 1/3 של הקורס ואילך   הודעה שתתקבל מ3- שבועות ממועד פתיחת הקורס ועד 1/3 הקורס (כולל) הודעה שתתקבל מתחילת הלימודים ועד 3 שבועות אחרי תחילת

הלימודים

הודעה שתתקבל משבועיים לפני תחילת הלימודים ועד תחילת הלימודים הודעה שתתקבל מ4- שבועות מיום הרישום ועד שבועיים לפני תחילת הלימודים הודעה שתתקבל   מיום הרישום ועד 4 שבועות לפני תחילת הלימודים
יחויב במלוא שכר הלימוד יחויב ב- 50% משכר הלימוד יחויב

30%ב

משכר הלימוד

יחויב

20%ב

משכר הלימוד

יחויב ב10% משכר הלימוד. אם טרם נשלחה הודעה על פתיחה וודאית  של הקורס, יחויב רק

₪ 300 -ב

יחויב

₪ 300 -ב

 

תקנון שכר לימוד

 

אני הח"מ              ת.ז               מאשר/ת בזאת, כי נרשמתי ללימודי קורס  – ואני מצהיר/ה ומתחייב/ת בזאת כלפיכם כדלקמן                       :

1. נהלי הפסקת הלימודים מהווים חלק בלתי נפרד מכתב אישור והתחייבות ז .ה

2. אני מתחייב/ת ומסכים/ה לכך, כי בגין כל איחור בתשלום אחד או יותר מן התשלומים, במועדים הקבועים לכך מראש, אשא בנוסף בתשלום ריבית והצמדה לאלכס ובכל הפרש שייווצר כתוצאה מכך.

3. הריני מתחייב/ת לעמוד בהסדר התשלומים של שכר הלימוד במלואו ולהקפיד על התשלומים במועדים הקבועים. ולהבטחת התשלום בביצועו הנני מפקיד שטר חוב בחתימת.י

4. ידוע לי ומוסכם עליי כי פתיחת הקורס/ים אליהם נרשמתי מותנית בכמות נרשמים מינימאלית. לבה"ס נתונה הזכות לקבל החלטה כי הקורס לא ייפתח ובמקרה כזה יושבו לי דמי ההרשמה/שכר לימוד ששולמו

על ידי ואז יוחזר התשלום במלואו. ולכן אני מאשר./ת בזאת כי אין ולא תהיינה לי כל טענות ו/או דרישות ו/או תביעות כלפי הבה"ס באם בסופו של דבר יוחלט שלא לפתוח קורס/ים אליהם נרשמתי כאמור.

5. הודעה בדבר פתיחת הקורס הסופית וכן בדבר המועד המדויק של תחילת הלימודים תשלח במועד מאוחר יותר עד שבועיים בטרם תחילת הלימודים.

.6 דמי מקדמה– בעת ההרשמה, עליך להסדיר את שכר הלימוד ,לשלם דמי מקדמה ולחתום על נוהל שכר הלימוד . דמי מקדמה ע"ס 300 ₪ הכלולים בשכר הלימוד ואינם מוחזרים, אלא אם הקורס בוטל

את הלימודים. לציין כי ביטול שיבוצע מחודש לפני מועד פתיחת הקורס ,יחויב בהתאם לתקנ7 שכר לימוד : התשלום יבוצע במעמד ההרשמה

.

ניתן לשלם באחד מאמצעי התשלום.      שלהלן

9. כרטיס אשראי (עסקה בתשלומים ,הוראת קבע בכרטיס אשראי ,עסקת קרדיט( /צ'קים/מזומן/הוראת קבע ב.תנאי שישולם מראש סך 10% מגובה שכר הלימוד.)

 

10. ביטול הרשמה חובה להודיע על ביטול הרשמה בכתב בלבד , במייל. הודעה בעל פה או טלפונית לא

תקיפה ולא תתקבל. כתובת מייל מחלקת ביטולים : Alexyogaa@gmail.com

11. קבלת תעודה התנאים בקבלת תעודת סיום/גמר הם                       .

נוכחות של % 85 לפחות מכלל המפגשים בקורס.

. פדגוגי – עמידה בדרישות הקורס וסיום בהצלחה של המבחנים/ העבודות

שכר הלימוד – תשלום כל עלות הקורס וההוצאות הנדרשות:

 

 

 

 

חגיגת היוגה

Generated by DALL·Eחגיגת היוגה
למידה חווייתית לצד לימודי עומק


שלום רב, לכל מאן דבעי

בקורס היוגה שלנו הדגש הוא על הפן החוויתי, כאשר הצוות החינוכי יוכל לתרגל ולחוות סוגי היוגה שונים. כולל יוגה צחוק, חיוגה בזוגות, פראניאמה, יוגה ומיינדפולנס ועוד…
הקורס יסייע להפגת מתחים, לחיזוק החוסן הנפשי, למניעת השחיקה המקצועית.
וגם יקנה להם כלים לוויסות העצמי וטיפוח אינטליגנציה הרגשית

באמצעות כלים מעולם היוגה ומינדפולנס. כמו כן התרגל יסיעה לשמור על בריאות מיטבית יותר.

לימוד שהוא גם רציני גם מהנה וגם מועיל לבריאות!

 

מטרות הקורס:

– הפגת מתחים ומניעת שחיקה מקצועית

– להקנות כלים לוויסות עצמי
-לשפר חוסן נפשי, ואיכות חיים

– להקנות כלים מעולם היוגה ומינדפולנס לעבודה עם הנוער

– ליישם באופן מעשי את בחיי היום יום

 

הצעה לסילבוס- קורס חגיגת היוגה

היקף הקורס: 3 ש"ש אקדמיות, פעם בשבוע

סילבוס נתונים לשינויים

תאריך תאריכים תוכן המפגש עזרים ותכנון מוקדם
1 תיאם ציפיות+
גיבוש +
תרגול היוגה
מצגת כלפי היכרות
2 תרגול יוגה צחוק מצגת
3 תרגול יוגה בזוגות מזרני יוגה
4 לימוד ותרגול טכניקות יוגה להפגת מתחים מזרוני היוגה
5 מינדפולנס ויוגה מצגת +מזרונים
6 תרגול יוגה וויסות עצמי מצגת+ מזרונים
7 תרגול מינדפולנס וויסות העצמי מצגת +מזרונים
8 מדיטצית התותים מצגת +מזרונים
9 נשימות יוגיות וחוסן נפשי מצגת +מזרונים
10 סיכום ואינטגרציה מצגת+ מזרונים

 

Моя школа йоги

ШКОЛА ЙОГИ

АЛЕКСА НАЙМАРКА

Профессиональный курс йоги в Израиле
у преподавателя с 20-летним опытом!

0544-626898

Сделайте любимое
занятие своей
профессией – станьте

востребованным
учителем йоги

  • Курс лицензирован Израильской федерацией йоги
  • Дает интересную высокооплачиваемую профессию
  • Вы получите два диплома – международного образца и израильский
  • Обеспечивает законное право обучать йоге в Израиле, Канаде, США и других странах

Если Вы:

  • любите и практикуете йогу
  • желаете дарить людям радость ее познания, красоту и здоровье
  • готовы делиться своими знаниями
  • хотите ловить на себе восторженные взгляды благодарных учеников
  • стремитесь полнее раскрыть свой внутренний потенциал
  • мечтаете об интересной творческой работе

Тогда быть учителем йоги — это однозначно для Вас!

Эта профессия всегда востребована. Периодически входят в моду различные коммерческие направления вроде аэробики. Но даже несмотря на мощную рекламную поддержку они быстро теряют свою популярность. Йога же была, есть и будет — ведь ее огромная полезность и эффективность подтверждены тысячелетней практикой!

Наш курс —

это РЕАЛЬНАЯ

возможность:

  • Изменить свою жизнь к лучшему
  • Получить престижную высокооплачиваемую профессию
  • Углубить свои знания по йоге
  • Научиться эффективно помогать себе и людям
  • Укрепить свое здоровье
  • Лучше понимать себя и свое тело
  • Расширить свой круг друзей и знакомых

ХОТИТЕ ПОЛУЧИТЬ ПРОФЕССИЮ,
КОТОРАЯ БУДЕТ

ВАМ ПО ДУШЕ?

Далеко не всегда выбор профессии имеет смысл “делать головой” — часто это дорога, ведущая в тупик! ПРИЗВАНИЕ ЛУЧШЕ ВСЕГО ИСКАТЬ СЕРДЦЕМ. Ведь сердце, живущее мечтами о любимом деле, НИКОГДА НЕ ОШИБАЕТСЯ. А наша голова постоянно все усложняет и во всем сомневается…
Если Ваша нынешняя работа не приносит Вам радость — значит, Вы еще не нашли своего настоящего призвания. А, может, Ваше истинное предназначение связано с йогой?
Спросите об этом у своего сердца! И если ответ “ДА”, то доверьтесь ему — и сделайте йогу своей профессией!

Наверно, Вам захотелось узнать подробнее о нашем курсе?

Звоните нам прямо сейчас

0544-626898

ОСОБЕННОСТИ

НАШЕГО КУРСА

  • основан на успешном 20-летнем опыте обучения йоге
  • готовим учителей йоги для РЕАЛЬНОЙ работы в Израиле, Канаде, США
  • гарантируем высокий уровень подготовки независимо от Ваших знаний и умений в момент зачисления на курс
  • органичное сочетание классических йоговских традиций и современных методов обучения
  • соответствует уровню ведущих мировых Школ йоги
  • индивидуальный подход к каждому ученику
  • регулярные мастер-классы всемирно известных Учителей йоги из Индии и других стран
  • дружеская атмосфера на занятиях
  • постоянная помощь и поддержка от учителя и других учеников

А ещё Вы:

  • научитесь выполнять асаны, о которых раньше могли лишь мечтать
  • узнаете и освоите особые методики для развития гибкости

СУПЕРбонус к курсу!

Вы можете пройти БЕСПЛАТНО один из наших углубленных курсов для профессиональных учителей йоги:

ЙОГОТЕРАПИЯ

АНТИСТРЕСС

ОСОБЕННОСТИ ЖЕНСКОЙ ПРАКТИКИ

Это ЖИВЫЕ ТРЕНИНГИ, которые проводит ЛИЧНО Алекс Наймарк

Одна из изюминок нашего курса — обучение будущих преподавателей йоги нюансам работы с женской аудиторией. Вы узнаете основные особенности женской практики и сможете обучать своих учениц тому, как с помощью йоги:

эффективно подготовиться
к беременности и родам

повысить свою женственность
и сексуальную привлекательность

расширить свои
интимные возможности

решить различные
гинекологические проблемы

развить грациозность
и пластичность

Мы пройдем с Вами весь путь — от начинающего до успешного преподавателя йоги.
Вы не только получите концентрат всех необходимых знаний и навыков.
Главное — мы ПРАКТИЧЕСКИ поможем Вам в трудоустройстве и продвижении!

ЧТО ВЫ ПОЛУЧИТЕ

В РЕЗУЛЬТАТЕ ПРОХОЖДЕНИЯ КУРСА?

  • Два диплома (израильский и международный), дающие право официально работать учителем йоги
  • Множество уникальных учебно-методических материалов
  • Умения и навыки, которые позволят Вам успешно преподавать йогу даже самым «трудным» ученикам
  • Незабываемые впечатления от Школы Алекса Наймарка, которые останутся у Вас на всю жизнь
  • Бесплатное послетренинговое сопровождение, включая индивидуальные консультации по вопросам преподавания йоги и набора учеников

ПРОГРАММА КУРСА

(теория и практика)

Основные вопросы
хатха-йоги и раджа-йоги

Основы аюрведы

Анатомия и физиология
человека для учителей йоги

Искусство
преподавания

Особенности практики для
отдельных категорий учеников

Асаны

Медитация

Йоготерапия

И многое другое

КТО ПРОВОДИТ ОБУЧЕНИЕ?

Знакомьтесь —

Алекс Наймарк:

  • Докторант по йоге
  • Обучался и продолжает обучаться у всемирно известных Учителей йоги из Индии, Израиля, России и других стран (Бал Мукунд Сингх, д-р Бхоле, Ципи Негев, Зива Кинарот, Вячеслав Смирнов, Виктор Бойко, Владимир Роях, Андрей Парибок и др.)
  • Освоил различные стили йоги, в частности: Хатха, Раджа, Шивананда, Виньяса. Получил посвящение в парампру сидха-йоги в традиции крия-йоги
  • Переводчик книг о йоге
  • Автор более 200 статей о йоге
  • Регулярно выступает на ведущих израильских телеканалах в качестве эксперта по йоге
  • Свыше 17 лет успешного преподавания йоги
  • Подготовил множество учителей йоги, которые сейчас имеют высокооплачиваемую работу в Израиле и в других странах
  • Член Европейской ассоциации учителей йоги и Израильской федерации йоги

ФОРМАТ КУРСА

Продолжительность обучения — в соответствии с личным графиком.

Курс включает в себя:

  • живые занятия с Алексом Наймарком 1-2 дня в неделю в зависимости от выбранного режима обучения
  • регулярная самостоятельная работа дома по индивидуальной программе
  • постоянное онлайн-сопровождение

КАК ПОПАСТЬ К НАМ НА КУРС?

Основное требование к поступающим — интерес к йоге и желание дарить людям радость ее познания
Зачисление на курс — после предварительного собеседования, где мы:

  • проведем бесплатное психологическое тестирование — и Вы узнаете, насколько Вам подходит эта профессия
  • подберем группу, наиболее подходящую для Вас по времени и уровню подготовки

Всем успешно прошедшим собеседование — возможность бесплатно посетить одно занятие!

Хотите узнать больше?

Звоните!

0544-626898

КАК ПРОИСХОДИТ ОБУЧЕНИЕ?

На курсе Вы не только изучите вопросы, связанные с профессиональной подготовкой учителя йоги, но и узнаете о различных подводных камнях:

  • как преодолеть страх перед аудиторией и получать удовольствие от своих выступлений
  • как заряжать энергией своих учеников и при этом заряжаться самому
  • как набирать большие группы и доводить их до результата
  • как поддерживать со всеми учениками хорошие отношения
  • как весь день вести занятия и при этом не сорвать голос и не устать
  • как эффективно мотивировать себя и других
  • как правильно работать с “проблемными” учениками
  • и многое другое

КАК ПРОИСХОДИТ ОБУЧЕНИЕ?

Наша цена —

всего 960 шекелей в месяц!

В случае полной предоплаты стоимость будет еще ниже и составит 9,600 шек за весь курс. И это за обучение в малых группах, где каждому ученику ГАРАНТИРОВАННО обеспечен индивидуальный подход!
Конечно, мы могли бы сделать группы побольше, но тогда учеба в них будет менее качественной. А в малой группе Вы получите ЛУЧШИЙ РЕЗУЛЬТАТ за МЕНЬШЕЕ время!

Внимание!
Если у Вас сейчас временные финансовые трудности, мы готовы рассмотреть вариант с рассрочкой оплаты.
А если Вы новый репатриант, то можете пройти этот курс БЕСПЛАТНО. Свяжитесь с нами, чтобы узнать, как это сделать!

ОТЗЫВЫ УЧЕНИКОВ

После курса у Алекса я оставила прежнюю работу, которая не приносила мне удовлетворения. Сейчас я учитель йоги, дарю людям бодрость и хорошее настроение.

В Школе Алекса Наймарка я прошла курс по подготовке преподавателей йоги. Все было очень интересно и полезно. Благодаря урокам у Алекса я решила многие проблемы со своим здоровьем. Более того! Эти занятия кардинально изменили всю мою жизнь. Я оставила прежнюю работу — она была нервной и низкооплачиваемой. А главное, не приносила мне никакого удовлетворения Сейчас я учитель йоги, дарю людям бодрость и хорошее настроение. И в личной жизни у меня все изменилось в лучшую сторону. )))))
Рекомендую этот курс не только тем, кто планирует стать учителем йоги. Приходите на него, даже если вы просто хотите улучшить свое здоровье и найти гармонию! Потому что это действительно СУПЕР!!!
Хотя я уже закончила курс, но все равно продолжаю ходить на занятия к Алексу. Ведь на каждом его уроке я получаю массу полезнейших фишек для своей йоговской практики. А еще — огромный заряд положительной энергии.
Алекс, спасибо тебе за твою Школу йоги!
Алла Ковалева

Долго искал свое призвание. Стал инструктором по йоге — и ни разу не пожалел об этом!

Давно мечтал овладеть профессией, которая давала бы возможность напрямую улучшать жизни людей. Я долго искал свое призвание, пока не решил стать учителем йоги. И ни разу не пожалел об этом!
Спасибо Алексу — в его Школе йоги я получил очень качественную подготовку. Трудно поверить, но эти знания даже помогли мне помириться с родителями. Так уж сложилось, что я много лет никак не мог найти с ними общий язык. Йога позволила лучше понять себя и их. И наши отношения наладились!
Я инструктор по йоге. Мне очень нравится моя работа. Горжусь успехами своих учеников! А когда они благодарят за обучение — это реально приятно и сильно вдохновляет!
Сергей Петров

Вижу, что ученики с радостью ходят на мои занятия. И радуюсь вместе с ними!

Сколько себя помню — всегда занималась йогой. А поскольку я натура увлекающаяся, то все, что я делаю, сразу вызывает интерес у окружающих. Так произошло и на этот раз.
Началось все с того, что одна моя близкая подруга попросила показать йоговские позы. Я с удовольствием продемонстрировала ей несколько асан. Она тоже попробовала их сделать, но у нее совсем ничего не получилось. Я сразу увидела, в чем ее ошибки, и показала, как их исправить. Когда у нее все вышло — ей так понравилось! При этом и я испытала очень приятные и необычные чувства. :)
Потом была еще одна подруга, и еще одна. И подруга подруги. Мне очень нравилось с ними заниматься. И друзья стали мне говорить: почему бы тебе не стать профессиональным учителем йоги! Я долго отшучивалась, а однажды задумалась: почему бы и впрямь не попробовать? Так я попала в Школу йоги Алекса Наймарка. Хочу сказать: мне повезло! Я нашла то, что искала. Здесь мне помогли раскрыться, развить свои задатки. Теперь я — дипломированный учитель йоги. И с удовольствием обучаю таких же девушек, как и я (и не только девушек, в моей группе есть даже бабушки!!!). Они прямо на глазах расцветают, преображаются — становятся стройнее и гибче. Вижу, что они с радостью ходят на мои занятия. И я радуюсь вместе с ними!
Светлана Ищенко

ЧТО В ВАС ИЗМЕНИТСЯ

В РЕЗУЛЬТАТЕ ОБУЧЕНИЯ?

  • Повысится уверенность в себе
  • Вы ощутите новые силы и прилив жизненной энергии
  • Станете выглядеть значительно моложе своих лет
  • Улучшатся Ваши отношения с родными, знакомыми и другими людьми
  • Произойдет глубокая внутренняя трансформация Вашей личности
  • Установится гармония в личной жизни и с окружающим миром
  • Полученные знания и навыки будут реально полезны во многих сферах Вашей жизни

ГАРАНТИИ

Если по форс-мажорным обстоятельствам Вам придется прервать обучение, мы гарантируем бесплатное восстановление на этот курс.

Мы заботимся о безупречной репутации нашей Школы йоги, поэтому гарантируем получение диплома установленного образа при регулярном посещении занятий и успешном прохождении программы.

Мы также гарантируем бесплатное сопровождение каждого ученика до достижения им уровня опытного преподавателя йоги.

ВСЁ ЕЩЁ СОМНЕВАЕТЕСЬ?

Если Вы дочитали текст до этого места — значит, профессия учителя йоги Вас ДЕЙСТВИТЕЛЬНО интересует!

Только представьте на мгновение, что Вы уже прошли у нас обучение и стали инструктором по йоге. Сложно выразить словами то ощущение радости, которое охватит Вас тогда. Ведь это так здорово — получить к ключ к познанию себя! И повести своих учеников в увлекательное путешествие по восхитительному миру йоги!

Поэтому сейчас смело отбросьте все сомнения и записывайтесь к нам на курс. Это на самом деле РЕАЛЬНЫЙ путь сделать Вашу жизнь более интересной и творческой!

ПОЧЕМУ ОБУЧАТЬСЯ
НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ЙОГИ
СТОИТ ИМЕННО В ШКОЛЕ
АЛЕКСА НАЙМАРКА?

Мы находимся практически в центре Израиля – к нам легко добираться из любой точки страны!

Занятия проводятся в небольших группах, что
позволяет:

  • больше уделять внимания каждому ученику
  • максимально учесть его индивидуальные особенности и уровень подготовки

За 20 лет в нашей Школе накоплен огромный опыт успешной подготовки учителей йоги:

Проверенные на практике
эффективнейшие методики

Комплексы интересных
тренировочных упражнений

увлекательные игровые формы

Позвоните и узнайте условия приема в Школу йоги Алекса Наймарка по тел.:

0544-626898

Многие наши выпускники стали востребованными учителями йоги с высокими
доходами. Хотите быть такими же успешными? Начните действовать прямо сейчас!

Школа йоги
Алекса Наймарка

Профессиональный курс йоги в Израиле
у преподавателя с 20-летним опытом


Оплатить

0544-626898

איך להכין כרוב כבוש מושלם?

 

מה מכיל כרוב כבוש?

 sauerkraut
sauerkraut

ויטמינים, מינרלים ואנזימים רבים!
ויטמינים C, B1, B2, B3, B6, U
סלן (אנזים שמחזק את מערכת החיסון ומונע סרטן), סידן, מגנזיום ועוד מינרלים רבים.

איך מכינים כרוב כבוש ללא מלח?
מכינים מראש מי מלח.
חותכים כרוב ומכניסים לצינצנת זכוכית בנפח של 3-4 ליטר. אפשר להוסיף תבלינים כגון טימין וזרעי שומר. ממלאים במים עד הסוף (לא מים מהברז). שמים על הכרוב משקולת (אפשר למשל להשתמש בבקבוק מים) ומשאירים במקום חם לשלושה ימים.
בכל יום מנערים או דוקרים את הכרוב, כדי שהגזים ייצאו.
אחרי שלושה ימים מי המלח מוכנים. נשתמש רק במיץ שנוצר ואת הכרוב נוציא ונזרוק.
‫תהליך הכבישה:‬
‫חותכים כרוב וגזר (הגזר לא יותר משליש כמות הכרוב).‬
‫מוסיפים תבלינים לפי הטעם – פלפל שחור, עלי דפנה וכו׳. מוסיפים את מי המלח שהכנו, כך שיכסו את הכרוב. במידה והמים לא מספיקים לכיסוי הכרוב והגזר אפשר להוסיף מים רגילים, אך לא מהברז.‬
‫משאירים במקום חם לשלושה ימים.‬
‫כל יום מנערים את הכלי כדי שהגזים ייצאו.‬
‫אחרי שלושה ימים הכרוב הכבוש מוכן. ‬
‫שמים את הכרוב במקרר ליומיים.‬
בתיאבון!

תה דרקון

מתכון לניקוי מפרזיטים
לגברים:
כפית אחת: לענה, שיבה ,קמומיל, עלי זעטר

לנשים:
כפית אחת: שיבה ,עלי זעטר
2 כפיות כמומיל
ורבע כפית לענה

אופן הכנה:
שמים בטרמוס וממלאים במים רותחים, משאירים לחצי שעה, עד שצמחמים ישקעו.

איך לשתות:

לשתות חצי כוס, פעמים ביום. בין הארוחות. (שעה לפני האוכל)

במשך שבוע. שבוע הפסקה ואז עוד פעם שבוע.
או 4 ימים לשתות, 4 ימים הפסקה, ואז שוב ארבעה ימים לשתות.

לחם כוסמת

87968מרכיבים:
קמח כוסמת 250
קמח שקדים (אפשר לטחון שקדים במטחנה 50 גרם)
כוס מיים
כף שמן זית
מלח
סוכר
חצי כוס מחמצת או אבקת אפיה

הכנה
לערבב
לשים בתבנית
להכניס לתנור 220 מעלות כ15 דקות

בתאבון!

יוגה סוטרות פרק ראשון

מחרוזת

כתב: מיכאל סווצניקוב (יוגה קלאסית, מוסקבה)
תרגם לעיברית: אלכס ניימרק

מבוא
יוגה סוטרה – ספר כה קצר וכה מדובר.

בקרב מתרגלי היוגה המקצועיים הרבים, אין אדם אשר לא מכיר קובץ משפטים קצרים וגאוניים זה ( כ- 196 אפוריזמים המושרים בשפת הסנסקריט במשך כ- 40 דקות) היוגה סוטרות מתורגמת לכל השפות.

המילה עצמה סוטרה משמעותה – חוט, חבל. משפט בודד או פיסקה נקראים – שלוקה. היוגה-סוטרות בנויות מ- 4 פרקים.

הספר עצמו, על פי רוב המקורות, נכתב בשנת 200 לפני הספירה. שם הכותב ידוע, אך אין אנו יודעים מיהו האדם או האישיות העומדת מאחורי שם זה. יש המעריכים כי זהו שמו של אחד הדקדקנים הידועים באותה תקופה ובעל אותו שם. אגדה אחרת טוענת שהוא גלגול מלך הנחשים אננטה, אווטר של האל וישנו, שלפי האמונה מכתר את כדור הארץ. איך הוא חי? על מה הוא חשב וחלם? למה הוא בדיוק התכוון בכתיבת סיפרו? את האמת כנראה שלעולם לא נדע.

קיימים אין ספור תרגומים של היוגה סוטרות של פטנג'אלי. בכל דור, תרגמו יוגים גדולים את הסוטרות שלו ונתנו פירושים לסוטרות. יש האומרים שהיוגה סוטרות מיועדות למורים בלבד ולכן הן כה קצרות. כל אחד מהמתרגמים תרגם ופירש סוטרות על לפי הרקע התרבותי – והדתי ובנתו .

הקושי בתרגום ופירוש נובע גם מעצם העובדה שלכל מילה בסאנסקריטית יש הרבה מאוד משמעויות. בנוסף כתבות הסוטרות בצורה לא רגילה, למעשה זה לא משפטים כפי שאנו רגילים אליהם, אלה רצפים של מילים. צורת כתיבה אמורפית זאת מאפשרת הבנה שונה ואולי מהווה בסיס לגרסאות שונות ורבות כל החשיבה המזרחית שונה מחשיבתם של אנשי המערב ויותר מכך, כיצד נוכל באמת לדעת למה התכוון הפטנג'אלי? הרי לא היינו עימו כאשר הוא כתב את סיפרו.

בכל זאת, תרגום זה אינו שואף להיות התרגום המדויק ביותר מבחינת התרגום המילולי. כמו כן הוא אינו שומר לו מקום של אמת לאמיתה והאמת היחידה. תרגום זה מציג בפניכם עוד גרסה ליוגה-סוטרות. גירסה פחות מיסטית ויותר ארצית. גישה אשר צמחה מתוך תרגול של יוגה קלאסית וניסיון להבין מה תרגול זה אמור להעניק למתרגל. קראתי תרגומים רבים של יוגה סוטרות והנני מתבייש לומר שגיליתי כי אינני מבין דבר, אף יותר מכך, אינני יודע מה לעשות עימם, כלומר, הם אינם מתחברים לניסיון האישי שלי בתרגול, ואף אינם מכוונים לי את הדרך….

לכן, תרגום ופירוש זה של מיכאל הוא יותר פואטי ונותן תמונה שלמה, פשוטה והגיונית של התרגול ומטרותיו. בתרגום זה השתדלתי גם להסביר את התרגום הרעיוני ולא רק תרגום מילולי. הוספתי הערות מספרים אחרים כדי לתת אופק נוסף רעיוני וסקירה ככל שיותר מלאה של רעיונות אלו. (ולכן השתמשתי במספר תרגומים ופירושים אחרים (סוואמי רמה, וווקננדה, סוואמי סאטיאננדה, איינגר,ג'ורג' פוינשטיין וכ"ו)) על מנת לתרגם את הספר.

אני מודה מכל הלב לכל האנשים אשר עזרו לי בסבלנות רבה והראו לי את דרכי.

קלאודיה עבדן m.a. פסיכולוגיה

הני רוזן, ולדימיר רואיך

וכל התלמידים שלי.

פרק ראשון

samadhi-pada-מהות השלווה

מילון מושגים לפרק ראשון:

יוגה: 1) שיטה, שינויים מועילים 2) הפסקת הסבל. יציאה מגלגל הסבל (סאמקארה).

Chitta:תודעה, מסך אשר בו משתקפים גירוים חיוניים ופנימיים. מסך למחשבות, רגשות, תגובות.

Vritty: תנודות, גלים של התודעה. מחשבות, רגשות, מזג, מצבים גסים של תודעה.

:Nirodha חסך, העדר, חוסר, אי-הוולדות.

Chita-vrtti-nirodha –CVN: מצב של תודעה, של התבונות מתוך הרפיה. (הגבלת/ביטול תנודות התודעה)

Purusha: המתבונן (חלק המתבונן של מערכת גוף נפש).רוח להבדיל מחומר.עצמי טהור.

Klishta: דרך כואבת, דרך של ייסורי החיים ופעילות דרך ייסורים בחיים. דפוס התנהגות.

Aklishta: ההפך מ Klishta, דרך אינטואיטיבית והרמונית של החיים. ללא ייסורים וכאבים.

Guna גונה (גונות): דבר כלשהו אשר מפעיל את התודעה מבפנים. תכונה, רכיב או מרכיב של הטבע. איכות. ישנה חלוקה לשלושה סוגים:

1. Radas: אקטיביות

2. Tamas: פאסיביות

3. Satva: צלילות, איזון.

Sansara: גלגול נשמות במטרה לצבור ניסיון חיים Bhoga-

Prakriti: אנרגיה אוניברסאלית פסיבית. חומר (יין).טבע והבריאה.

Samskara: חוויה, חותמת, (משהו שחווית והוטבע. לא חייב להיות מודע) .רושם מנטאלי.

Bhoga: ניסיון חיים ארציים, גשמיים.

Samadhi: מצב של שלווה יציבה. (הארה. תודעת על)

Ishvara: אידיאל ליוגי.

Samapati: התבוננות בעצמי.

Savitarka: תפיסה של תכונות חיצוניות ושל אובייקטים חיצוניים. (מבט על עטיפה ולא על התוכן)

Nirvitarka: ראיית התוכן.

Savichara: התפלאות (התקשרות) מהתוכן של אובייקטים.

Nirvichara: הפסקת התקשרות (התפלאות) מהתוכן של האובייקטים.

Alinga: העדר תכונות. הרמה הסופית של Prakrity (1-1.45)

Sabidza (bidza) : 1) גרעין, הגורם המחזיק אותנו בעולם הזה, 2) הרעיון שהדרך היוגית היא התמיכה בתרגול.

Nirbidza: מצב בו אין צורך בדברים אשר הוזכרו במשפט הקודם. (תמיכה ועוגן)

Atman: טוהר התבוננות, צלילות טהורה אשר שצוברים במשך התרגול התבונות. -1.47 .(תרגום קלאסי-רוח נצחית, האני האמיתי )

מושגים נוספים:

Dridha buhami: מצע יציב להמשך התרגול (1.14)

Samapradzanjata: מצב של עצמאות ושביעות רצון (1.17)

Ritambhara: חוכמה שלא מהעולם הזה המופיע בזכות האור של (atman (1.48

OM!

1.1 זה עתה (מתחילה) הוראת היוגה.

הערות:

יוגה הינה שיטה מיוחדת במינה אשר יש בה מטרות בזמן התרגול. מטרת תרגול היוגה היא יציאה ממעגל המניעים היומיומיים (הישרדות, השגת ההנאות, פעילות המלווה בסבל). יוגה סוטרות הנן הוראות ביוגה (לכן זו תהיה טעות לחפש בהן הוראות לחיים)

 

1.2 יוגה היא הגבלת(ריסון) תנודות התודעה (הפסקת פעילות תוכנות של תודעה/מוח).

1.3 אז שרוי הרואה (קרי העצמאות) במהות (שלו) (אז המתבונן בא לידי ביטוי בצורתו הטבעית).

1.4 אחרת יש תואמות (התקשרות) לתנודות (תוכנות).

הערות:

מחלה היא אמצעי מאולץ של מערכת גוף-נפש לכיבוי תנודות התודעה (תוכנות). יוגה עושה זאת (מכבה תוכנות) כמניע. כיבוי נראה באופן טבעי כהרפיה פיזית ומנטאלי וזה מתבטא כאדם המפסיק לרוץ אחר מטרה חדשה. בהתחלה ביוגה אין מטרה, המטרה היחידה היא לשחרר הכול (להרפות) וזה מאפשר הופעת מטרות אמיתיות. אם מצליחים להשיג הרפיה יציבה ועמוקה (סאמאדהי קטן) אז נוצר מצב של נוכחות, התבוננות טבעית ויציבה. נוכחות זאת נקראת המתבונן. נהוג לחשוב שזהו הגרעין הרוחני של האדם אשר לא מושפע מכל מעשיו הגשמיים.

הצורה הלא נכונה של המתבונן היא:

1) אדם אשר מפנטז זאת (אזוטריקה וגרסותיה השונים)

2) אגו –מרכז קבלת ההחלטות בחיי היומיום אשר אחראי על ההישרדות היומיומית.

לא נכון להכניס ניסיון (חוויות) של תרגול יוגי לחיי היומיום. ניסיון זה צריך לבוא לידי ביטוי באופן טבעי. לדוגמה בהפחתת הרעש היומיומי. לכן תנודות התודעה והתאמת המתבונן לתנודות בחיי היומיום (לא בזמן התרגול) (1-1.4) היא דבר טבעי ונכון. לכל דבר זמן משלו.

 

1.5 Vriti (תנודות) מחמישה סוגים, כואבים -klishta ולא כואבים -aklishta

1.6 והם (חמשת סוגי התנודות):

1.5 ידע תקף (דו-שיח פנימי), 2. ידיעה מוטעית, 3. המשגה (פנטזיות), 4. שינה, 5.זיכרון (היזכרות)

1.7 ידיעה תקפה (מבוססת על) תפיסה, הסקה ועדות.

1.8 ידיעה מוטעית היא ידע שגוי שאינו מבוסס על עובדות.

1.9 המשגה (פנטזיות), חלימה בהקיץ וחשיבה מופשטת (גם כאשר החושים אינם מספקים מידע, עדיין נמשכת היווצרות של מחשבות ורעיונות)

10 העדר שליטה מצד המוח הוא מצב של שינה. עצם הגדרת מצב שינה כאחד מחמשת תנודות התודעה מבדיל מצב זה ממצב של ( nirodha) -העדר תנודות.

1.1 יכולת שמירת זיכרונות – היזכרות.

הערות:

הסדר של חמשת התנודות אינו אקראי. הן גם מופיעות בסדר זה בתודעתו של אדם המתרגל יוגה (כלומר, המנסה לכבות את התוכנות האלו)

1.10 הוא המכשול שלא צריך להילחם בו. צריך ללכת לישון ואז רעננים אפשר לתרגל. חשוב לציין שתחילת התרגול בא בסימן זה (שינה). למעשה, אדם משלים שעות שינה בעזרת יוגה נידרה את כל שעות השינה שהחסיר במשך חייו.

חשוב לציין גם היזכרות (1.11): ככל שאדם מרפה יותר על מסך התודעה עולים דברים שלכאורה נשכחו מזמן, חשוב לתת לדברים לזרום ולעבור מתוך התבוננות במצב רגוע ושליו.

 

1.12 תרגול קבוע עם האי-השתוקקות (משיג) הגבלת (תנודות התודעה).

1.13 התרגול הוא הראשי בין שניהם (תרגול קבוע והאי-השתוקקות).

1.14 תרגול קבוע, רצוף, טופח כראוי, חרוץ, יצר תשתית יציבה.

1.15 האי-השתוקקות היא ידיעת השליטה של (הגיון כלשהו) ללא צמא לאובייקטים הנראים (כלומר ארציים) והמתגלים.

1.16 (הצורה) העליונה (של האי-השתוקקות) מביאה לידע העליון של פורושה ומשחרר מגונות (guna).

הערות:

(תשתית יציבה היא (dridha bhumi) הוא מושג חשוב מנקודת ראיה של תרגול. כדי להגיע לסאמאדהי (שהוא היבט של פורושה) צריך מצע חזק ויציב (היבט של פראקריטי).

היגיון של קובץ אפוריזמים אלו כזה. ראשית כל תשתית חזקה שלאחריה צומחת מעליה האי-השתוקקות (vaigraya). שם אחר למצע חזק הוא מקור הכוח (אנרגיה). המתרגל המתחיל, מתחיל מנקודה קטנה של הרפיה בקושי מוצא את הסאמאדהי הקטן שלו (הרפיה,שלווה) ובמשך התירגול הנקודה זו מתרחבת (ההרפיה נהיית עמוקה יותר) וכך מתאפשר לבנות על תרגול עצמי (sadshana-עבודה על גוף ונפש).

1.17 הרמוניה של קבלת המציאות, חשיבה, שמחה, מצב נכון של תחושת העצמי-זהו מצב של-samapradznjata (סיפוק עצמי אמיתי).

1.18 ריקון התודעה תוך כדי התרגול חושף סמסקארות חדשות.

1.19 מהות המציאות (סאנסארה כמו bhoga) מתגלה לרואה ומאוחדת עם פראקריטי.

1.20 השאר סוללים את הדרך בעזרת אמונה, נמרצות, זיכרון וחוכמה שנוצרה בסאמאדהי.

1.21 עוצמת התרגול מקצרת את הדרך.

1.22 מאמץ זה יכול להיות: חלש, בינוני, ועם ביטוי חזק.

1.23 אפשר גם לשים דגש על השאיפה לishvara.

הערות:

חסר בעיות (1.24 ) ופוטנציאל אין-סופי ( 1.25) אלה הן תכונות מובנות לכל אידיאל בהתייחס למנטרת אום, זוהי דרך פשוטה וטוטאלית לרכז את התודעה המפוזרת לאחדות ראשונית אשר נחוצה לתרגול. אחדות פנימית זו (1.29 ), מאפשרת לראות את המטרה האמיתית שלך, את הדרך שלך ולא רק אותה לבד אלה גם כל הטווח של שלל הדרכים והכיוונים.

 

חשוב לציין שפטנדג"לי הזכיר אנשים" שיש להם כבר " (הם כבר במצב זה) 1.19, אבל אין משמעות לאדם אחר לחיות כמותם. כל אחד צריך לסלול את הדרך בעצמו (1.20-1.22).

התרגיל החינוכי הגאוני של פאטאנדג"אלי – כאשר הוא מפנה להתבסס על ishvara כניגוד (הוספה) לשאר הטכניקות. הישענות על אידיאל פנימי של כל אדם ואדם. ishvara משמשת כמטרה אלוהית של כל מתרגל. לא מגיעים לשם אלה מכוונים אליה את הדרך (כמו עם כוכב הצפון).

אז מה הם תכונות ה ? ishvara

1.24אדון הכול הוא עצמיות מיוחדת (מכיוון שהוא) לא נגוע על ידי גורמי הכאב, פעולה (וה) הבשלה (שלה) (על ידי) המשקע (בזיכרון –העומק).

1.25 בו זרע הכול, אין מעליו.

1.26 הוא מורה של היוגים הראשונים כי רצוף בזמן הוא.

1.27הסמל שלו הוא פראנאווה (הבהרה אום).

1.28כאשר חוזרים עליה כל הזמן מתקרבים למטרות ה .ishvara

1.29 אז מגיעים להתוודעות פנימית (קבועה) וגם היעלמות מכשולים (ראו הר"מ)

1.30 המכשולים הם :מחלה, רפיון, פיזור, עצלות, ספק, ראיה מוטעית , רשלנות, חוסר יציבות.

1.31 (תופעות הנלוות) להפרעות הם: כאב, דיכאון, רעידת איברים, שאיפה ונשיפה (לא נכונות) .

1.32 כדי להתגבר עליהם (הפרעות) (על ההגיון לנקוט ב) אימון (של התרכזות) בעיקרון היחיד.

1.33 הקרנת חביבות ,חמלה, שמחה ושוויון-נפש לכשלון והצלחה, (שוויון נפש ל) צדק ואי-צדק מטהרים את התודעה.

1.34 התבוננות בנשימה משיבה כוחות.

1.35 ריכוז בחושים (רגשות) מחדד אותם, ומייצב את התודעה.

1.36 התבוננות באור הפנימי מרחיקה את הצער.

1.37 התרחק ברמה מנטלית מאובייקטים של מחשבות ותשוקות.

1.38 ( משיגים ההגבלה תנודות התודעה דרך לחקור) חקור את החלומות שלך.

1.39 (ההגבלה מושגת) דרך התעמקות מיטטבית לפי הרצון (הלב) שלך.

1.40 אז הצומת לב (הריכוז) נהיה עדין ושליטתו משתרעת מהגדול והזעיר ביותר.

הערות:

מצב רוח חיוני יכול להבנות בלי הקשר לסערות (טלטולים) החיים (1.33). למעשה השיטה דומה ל (1.36) השגת קיום ללא צער – כי האור הפנימי הוא דומה למצב רוח חיובי וחיוני שאין לו סיבה. האדם לומד להיות כמו השמש, אשר מאירה על הכל באופן שווה. התבוננות מהצד (1.37) אפשר ליחס לאחד מחוקי ניאמה (shauza-ניקיון), מה שקשור לרצון הלב, להתנתק ולחרוג מהחובות ומהתחייבויות הרבות (בהרבה מקרים אף מיותרות) אשר האדם כובל את עצמו אליהם.

השליטה ביוגה היא מאוד מעניינת. השליטה כאילו איננה ובו זמנית כאילו נמצאת, בהתחלה באופן גס, אבל עם הsvadhyaya (לימוד עצמי) המתרגל מכיר את עצמו יותר ויתר ומשחרר (מרפה) את הגוף שלו ובהכרח גם את המוח לכיוון של חשיפה של מבנים פנימיים (1.18) בו-זמנית התודעה נהית חזקה יותר ומקבלת כוחות השאקטי (1.34).

 

1.41 כאשר תנודות (התודעה) פוחתות, הצלילות באה לידי ביטוי, כמו אבן יקרה שקופה אשר התופס ,התפיסה, והנתפס באים בה לידי ביטוי ומתנהלים בצורתם האמיתית והטבעית. samapati

1.42 משמעות המילים ידע ודמיון אשר מתערבבים בה, משתחררים בלא מאבק (savitarka samapati

1.43 כאשר הזיכרון העמוק יטוהר כמו ריק ממהותו, אז מהות התהליך יזרח(יובהר). (זוהי nirvitarka) (ביחס לאובייקטים חיצוניים)

1.44 כך גם קורה עם אובייקטים עדינים יותר (אובייקטים פנימיים ומושגים) בהתחלה savichara ואז nirvizara

1.45 עולם של אובייקטים עדינים מסתיים בהתבוננות בפראקריטי ללא תכונות -alinga

1.46 אולם זוהי רק סמדהי (הארה) עם גרעין (sabidza).

הערות:

בתרגול של היוגה הרבה פעמים מבינים (ונכון) תרגול של אסאנות. במובן מסיים התנוחות הן כרטיס הביקור של היוגה. העניין הוא שגוף ונפש משולבים זה בזה בצורה הדוקה ולא ידוע היכן עובר בדיוק הגבול ביניהם. לכן ה"סבל" (מתח) אשר "מוטבע" במערכת גוף-נפש יוצא תוך כדי תרגול (בדרך כלל) איטי. "הסבל" יכול לצאת דרך הגוף הפיזי, באמצעות תחושות כאלה ואחרות. תנוחות סטטיות בהרפיה, מכינות את מערכת גוף-נפש בצורה נכונה. ניתן לחכות עד שקיסם יצא לבד או שאפשר להוציא אותו בעדינות בעזרת כלי מתאים. התנוחות הן כלי כזה.

ה"סבל" (מתח) יוצא בזמן התרגול בצורת תופעות (תחושות) שונות . איך צריך להתייחס אליהן? המתכון העיקרי הוא לא להhיקשר, לתת לכל מה שצץ על "מסך" התודעה לחלוף. מצב זה נקרא סאמאפאטי (samapati). האובייקטים והתחושות במצב זה נתפסים כפי שהם, בלי עיוותים של תנודות התודעה. במצב זה גם אסוציאציות וזיכרונות "נושרים" עקב מצב ככל של שלווה, (הגבלת תנודות התודעה). הם כמו דגים באקוואריום שוחים אבל לא יוצרים שום תנועה בתוכו. בסוף המתרגל מגיע למצב מעניין של הפרדה כאשר חלק ממנו (המתבונן ) רואה ומתבונן במין מרק של שאריות המחשבות והתחושות (alinga לא מייצר אסוציאציות חדשות 1.45). תוך כדי כך המתרגל נשאר קשור חזק לעוגן הארצי (גרעין) של ההתבוננות זאת לכן זאת רק sabidza Samadhi

 

1.47 נירוויצארה יציבה (חופש מוחלט מאסוציאציות) חושפת את הזוהר של אטמן.

1.48 ונותנת התגלות אל חוכמת על -הritambaha

1.49 מתובנת העולם חוכמה זו נבדלת במטרה ייחודית

1.50 והסמסקארה הנולדת מזה, חוסמת את הסמסקארות האחרות.

1.51 כאשר היא (גם) הוגבלה (סאמסקארה) (מגיעה) סמדהי ללא גרעין.

הערות:

תרגול תהליך שכזה ללא הנמקות (samapati) מאפשר בהדרגתיות "להוציא" תשומת לב אפשר מפוזר, כמו שברירי זכוכית, בהמון אובייקטים של העולם החיצוני ופנימי. במרכז של כל אובייקט כזה נמצא הגרעין של תשומת הלב שלנו. כאשר המתרגל מגיע עד לרמה של תשומת לב כזו (מהות ומטרת התהליך 1.43) תשומת הלב מצטברת אל האטמן –תשומת הלב לא קשורה לשום אובייקט (תשומת הלב כפי שהיא). בהקרנה לאחור (בדמיון) של תהליך האבולוציה, ניתן לומר שבשלב מסויים תשומת הלב השלמה, המכשיר שניתן לפרושה "המרחף" התנפץ בחוזקה בחומר של היקום שלנו והתנפץ לטריליון שברירים. היוגה מאפשרת לחבר את השברירים הללו, לatman. כאשר האור של תשומת הלב (האסוף) כולל בו גם ניסיון שהיה באובייקטים של היקום (אובייקטים של היקום השאירו חותמת באור של תשומת הלב), נוצרת חוכמת על (ritambaha) באמת, משהוא לא מהעולם הזה ומהוה זרז של התרחקות מהעולם שלנו. כל הסמסקארות הנחשפות תוך כדי תרגול מומסות בהדרגתיות על ידי חוכמה זו, נהיים לא רלוונטיים ונעזבים (1.50). purusha אוסף את ה-atman ועל ידי כך הוא עוזב את גלגול הנשמות וקופא במקום בהמתנה לעזיבת העולם הזה (1.51 )