יוגה עם אלכס ניימרק

יוגה בגישה אישית

0544-626898

כבר 25 שנה


הוראת יוגה


מלב אל לב

Samprajnata-"מודעות עצמית


Samprajnata-(יוגה סוטרה  1-17)
מצב של samapaty (סמפטי),
אשר בו צ"יטה  "מלוכדת" עם אובייקט (גס או עדין)
או אל תוך אננדה-Ananda (אושר עילאי) וAsmita-("האני האמיתי").

מושג לא פשוטsamprajnata היתי מפרש באופן חופשי כמצב-"חכם ונבון לעצמי". מצב שבו בתנועה הרמונית משולבים:
vitarka-תפיסת העולם הגס, כלומר עולם חיצוני.
vichara-תפיסת העולם העדין, כלומר פנימי.
ananda-אושר עילאי, שמחת חיים.
asmita-rupa-"אני צורה"
וכול זה ביוגה סוטרה 1-17 של פטנדג"אלי.

טענתי שזהו מצב התואם למצב של אדם מרוצה-santosha, אשר הוא חלק מניאמות ( "נדרים פנימיים"). ה"נדרים" בגרשיים כי לא ניתנים ליישום ישיר כי:
א-הם מצבי תודעה, שנובעים באופן טבעי מהתרגול עצמו.
ב-הם מלווים תרגול.
כול זה נכון וטוב, אולם יש עוד רמת עומק.

אם ניגש ליוגה סוטרה 1-17 בקונטקסט של שאר יוגה-סוטרות מתברר קשר הבאה.

יוגה סוטרה 1-16 "בעיקבות התרגול עם אי-התקשרות מושג ידע עליון, של פורושה ( "הרוח המרחפת")".
לכן מגובה המעוף הזה ניתן להיסתכל על מבנה האדם בגישה הבאה:

1. vitarka-מערך של תפיסת עולם החיצון המפציץ אותנו מבחוץ. לפעמים יש יותר מדי
ואז אנו מרגישים רע "ממנת יתר". לפעמים לא מספיק ואז אוחז בנו ה"יגון".

2. vichara-מצבור של השתקפויות פנימיות למאורעות חיצוניות, העיבוד שלהם, הערכה ריגשית (רע-טוב) ואסוציאציות אינסופיות עם חוויות קודמות. דו-שיח ומונולוג פנימי אינסופי.

3. ananda-אנרגיית חיים, מקור, עליית מפלס הפרקריטי. ילדים מציגים את זה בצורה טהורה. אצל המבוגרים היא מרוקנת חלקית ומזוהמת על ידי הvichara. תרגול היוגה מאפשר לטהר ולחדש מקור זה. זהו היבט חומרי של החיים שכול מתרגל יכול להשיגו.

4.  asmita-rupa-הבט רוחני השואף לפורושה. השליטה המאחדת את החיים שלנו (ביאינג) דרך תחושה לא ניתנת לביטוי של ה"אני".
וזמין למתרגל מנוסה, אשר מלא כבר בבהוגה (ניסיון חיים ארצים) ושואף לאטמן ופורושה.

אנלוגיה פשוטה עם המחשב:
vitarka-מכשיר של קליטה ופליטה, החומרה.
vichara-מערכת ההפעלה, שעליה מסתובבות תוכנות רבות-וריטי(תנודות).
ananda-חשמל ומטען.
asmita-rupa- המשתמש עצמו.

מעניין שביטוי asmita-rupa ניתן לתרגם בסנסקריט (בגלל חוק סנגהי)  גם כ"אני צורה (זה)" וגם כ"אני לא צורה"
שניהם מתאימים אם מבינים ש"אני" במקרה ראשון עיקרון מנשים באיזושהי צורה (בנפש, יוגה-סוטרה 4-9) או כאנוכיות. במקרה האחרון asmita-rupa משמעותה היא העדר (רועה) אגו ולכן שוב-רוחניות.

כול ארבעתם ביחד-samprajnata. והמושג הזה מתורגם כ"הבחנה"-התהליך שבאמתעותו אנו כול שניה מבחינים את עצמנו מזרם כללי של החיים. תרגול יוגה מטהר את כול ארבעת הזרמים. מאפשרת להם להתפתח בצורה תקינה.

דבר הכי מעניין קורה עם ananda-שימחת חיים. היא תמיד נמצאת כאן אתנו, בצורת מקור לאנרגית חיים. התרגול פשוט מאפשר גישה טובה יותר אליה דרך "שער" השלווה, באמצעות בסיס יציב  (יוגה סוטרה 1-14).

אולם ananda תמיד מורעלת על ידי vichara רעה, שליליות שלה והעצמה עצמית שלה. לכן פטנדג"לי בשלוש סוטרות: (1-33, 2-33 ,2-34 ) מציע בנחישות להיות מאיר פנים לעולם, להסיר מחשבות רעות ולפתח מחשבות חיוביות. אז ananda יכולה להוות כוח מרפא ועוצמתי ולהיות מקור והשראה לasmita-rupa (התודעה) (יוגה סוטרה 3-34).

 

מיכאל סוואצ"ניקוב
תרגם אלכס ניימרק.

 

דילוג לתוכן